7. ve 8. Dönem Başkanı - Temmuz 2013


7. ve 8. Dönem Başkanı - Temmuz 2013

Değerli meslektaşlarım,

5 Yaşındaki Kızım “Baba, senin mesleğin nedir” diye sordu geçenlerde…
Keşke Doktor, mühendis, öğretmen, itfaiyeci gibi tek kelimede anlatılabilen ve anlaşılabilen bir mesleğimiz olsaydı diye geçirdim bir an içimden. Biraz zamana ya da bol virgüllü minimum 2-3 cümleye ihtiyacım olacağından dolayı sektörümüzü tanımladığını düşündüğümüz ve her yerde vurguladığımız “Endüstriyel Reklamcılık” deyiverdim. Biraz gözlerimin içine baktı, tepki vermedi ve sonra çizgi film seyretmeye devam etti… Henüz yolun başındayız, öncelikle tüm üyelerimizin ve sektör oyuncularının bu tanımı benimsemesi ve mümkün mertebe kullanması gerekiyor. Bu sayede belki bir nesil sonra bu kelime tam ifadesini bulacak ve kullanılmaya başlayacak. Umarım yakın gelecekte bunu başarmış oluruz.
Haziran sonunda Londra´da gerçekleşen FESPA Fuarı’nı ARED Yönetim Kurulu arkadaşlarımız ile birlikte ziyaret ettik. Fuarın katılımcı sayısı ve çeşitlilik anlamında oldukça zengin bir içeriğe sahip olduğunu gözlemledik. Bu sene ilk defa lansmanı yapılan “Sign Expo” ve neredeyse kendi başına bir organizasyon olabilecek kadar büyük tekstil baskıları alanlarıyla beraber fuar tam bir şenlik havasında geçti. Bu organizasyonun FESPA Eurasia olarak 3-5 Ekimde İstanbul´da düzenlenecek olması bizim için gurur kaynağı olacak. Sektöre yeni bir soluk ve bakış açısı getirecek.
Fiyatlar ve haksız rekabet konusunun sıcaklığı ve ağırlığı hiç bitmeyecek gibi. Küçük ya da büyük olsun, tüm ticari işletmelerde finansal temel olan üç ana kalem bildiğiniz üzere aşağıdaki gibi;

· Faaliyet Giderleri
Hiç fatura kesmeseniz bile ayın başlangıcı ve sonucunda ortaya çıkan maliyetler. Dönem giderleri diye de tanımlanan faaliyet giderleri, işletmenin üretimi ile ilgili olmayan tüm gider kalemlerini kapsar. Bu kalemlerde ´´Genel yönetim giderleri´´, ´´Pazarlama satış ve dağıtım giderleri´´, ´´Araştırma ve geliştirme giderleri´´ şeklinde gruplanır.
Kiralar, Personel maliyetleri (SSK, yemek, stopaj, v.b), üretimle ya da satılan mal maliyeti ile doğrudan ilişkisi kurulamayan endirekt malzeme, endirekt işçilik, dışarıdan sağlanan fayda ve hizmetler (avukatlık, dışarıdan muhasebe, danışmanlık v.b.), çeşitli giderler, vergi ve harçlar bu hesapta izlenir.

· Satışların Maliyeti
Satılan mal veya hizmetle ile ilgili oluşan maliyetler, malzeme, yarı mamul, hizmet, v.b.
· Kar
Muhasebesel anlamda yukarıdaki üç kalemin dışında da birçok alt başlık var. Ama işletmelerimizi yönetirken ve satış fiyatlarını belirlerken bu üç ana kalem hayati öneme sahip. Her bir ticari işletme belirlediği, istediği veya piyasa şartlarına göre belirlenen oranda kar etme zorunluluğunda ya da yatırım kararları ile birlikte başa baş durumda çıkmak olduğuna göre, FG ve SM konularına odaklanmalı, nasıl verimli olabileceğini araştırıp bu giderleri minimuma indirmeli.
“Günü kurtarmak”, “rakipler almasın firmam dönsün,” “malzeme maliyeti çarpanı (bire iki / bire üç)”, “şu nakliyeyi diğeri ile birleştirip ucuza mal ederim”, “stokumda zaten o akrilikler vardı”, “Şu bölgede Ahmet Abiden rica ederim montajını o yapar” gibi yaklaşımlarla belirlenen fiyat yapısı, bizleri doğru ve bilimsel değer oluşturmaktan alıkoyan ve sene sonunda “niye mali krize girdim dönemiyorum v.b.” diye düşünmemizi gerektiren en önemli etkenler.
Tüm işletme sahipleri, bu üç ana kalemin genel yapısını adı gibi biliyor olmalı. Bu bilimsel yaklaşımı unutuyoruz bazen hepimiz. Azalan fiyatlar, artan mamul maliyetleri, çetin rekabet koşulları, kurumsal firma satın alma departmanlarının son yıllarda en yüksek performans gösteren bölümler olması, bugün olmasa bile bizden sonraki kuşağın çok daha zor koşullarda bu mesleği icra etmesine sebep olacak.
Bu vesileyle Ramazan ayının tüm insanlığa barış, kardeşlik ve huzur getirmesini temenni ediyor, sağlıklı günler diliyorum.

Saygılarımla

K.Halil ELİGÜR

ARED Yönetim Kurulu Başkanı

Açıkhavada Haberler / Temmuz 2013